Markkinavuoropuhelu

Ennen tarjouspyynnön julkaisua kannattaa varata riittävästi aikaa hankinnan valmistelulle ja markkinavuoropuhelulle. Markkinavuoropuhelulla tarkoitetaan markkinatilanteen selvittämistä, hankintatarpeen kommunikoimista markkinoille sekä keskustelua potentiaalisten tarjoajien kanssa. Markkinavuoropuhelun tavoitteena on kartoittaa markkinatoimijoiden mahdollisuuksista ja halukkuutta osallistua tarjouskilpailuun ja tarjota hankintayksikön tarpeen mukaisia tuotteita tai palveluja. Markkinavuoropuhelun voidaan toteuttaa tarpeen mukaisesti joko kevyen tai kattavan mallin mukaisena.

Kevyeen markkinavuoropuheluun kuuluu yleensä hankinnan aikatauluista ja yksityiskohdista tiedottaminen.  Kevyen mallin mukainen markkinavuoropuhelu toteutetaan tyypillisesti muutama kuukausi ennen hankintailmoituksen julkaisua. Tavoitteena on lisätä toimittajien tietoisuutta tulevasta hankinnasta. Lisäksi markkinavuoropuhelussa voidaan esimerkiksi arvioida onko asiakirjoissa joitain sellaisia seikkoja, joiden johdosta kilpailun määrä uhkaa jäädä vähäiseksi.

Kattavaan markkinavuoropuheluun kuuluu yllä mainittujen toimien lisäksi tyypillisesti useita vaiheita. Vuoropuhelun tarkoituksena ei ole vain informoida markkinoita, vaan käydä keskustelua hankintakokonaisuudesta ja hankinnan toteuttamisen tavoista. Vuoropuhelu käynnistetään tyypillisesti 6 kk ennen hankintailmoituksen julkaisua. Tavoitteena on ymmärtää mitä ratkaisumalleja markkinoilta löytyy suhteessa hankintayksikön tarpeisiin. Hankintayksikkö voi vuoropuhelun avulla saada arvokasta informaatiota siitä, ovatko hankintakokonaisuuden rajaukset, vaatimukset ja hinnoittelumallit tarkoituksenmukaisia.

Kysy asiantuntijoiltamme lisää!

"Aloita markkinavuoropuhelu ajoissa"

Ota yhteyttä

Aihealueen asiantuntijamme

Jussi Pyykkönen

Jussi Pyykkönen

VTM, osakas
jussi.pyykkonen@ptcs.fi
+358 44 023 9149