Markkinavuoropuhelu

Markkinavuoropuhelu ja -kartoitus on tärkeä vaihe julkisessa hankinnassa. Ennen tarjouspyynnön julkaisua kannattaa varata riittävästi aikaa hankinnan valmistelulle ja markkinavuoropuhelulle. Hankintalain muuttuessa markkinavuoropuhelun toteuttamisen merkitys kasvaa.

Markkinavuoropuhelulla tarkoitetaan markkinatilanteen selvittämistä, hankintatarpeen kommunikoimista markkinoille sekä keskustelua potentiaalisten tarjoajien kanssa. Markkinavuoropuhelun tavoitteena on kartoittaa markkinatoimijoiden mahdollisuuksista ja halukkuutta osallistua tarjouskilpailuun ja tarjota hankintayksikön tarpeen mukaisia tuotteita tai palveluja. Markkinavuoropuhelun voidaan toteuttaa tarpeen mukaisesti joko kevyen tai kattavan mallin mukaisena.

Kevyeen markkinavuoropuheluun kuuluu yleensä hankinnan aikatauluista ja yksityiskohdista tiedottaminen.  Kevyen mallin mukainen markkinavuoropuhelu toteutetaan tyypillisesti muutama kuukausi ennen hankintailmoituksen julkaisua. Tavoitteena on lisätä toimittajien tietoisuutta tulevasta hankinnasta. Lisäksi markkinavuoropuhelussa voidaan esimerkiksi arvioida onko asiakirjoissa joitain sellaisia seikkoja, joiden johdosta kilpailun määrä uhkaa jäädä vähäiseksi.

Kattavaan markkinavuoropuheluun kuuluu yllä mainittujen toimien lisäksi tyypillisesti useita vaiheita. Vuoropuhelun tarkoituksena ei ole vain informoida markkinoita, vaan käydä keskustelua hankintakokonaisuudesta ja hankinnan toteuttamisen tavoista. Vuoropuhelu käynnistetään tyypillisesti 6 kk ennen hankintailmoituksen julkaisua. Tavoitteena on ymmärtää mitä ratkaisumalleja markkinoilta löytyy suhteessa hankintayksikön tarpeisiin.

Asiantuntijamme suosittelevat markkinavuoropuhelun toteuttamista hankinnan kohdetta koskevaan tarpeen mukaisesti. Joissain tilanteissa kevyt vuoropuhelu riittää. Usein on suositeltavaa toteuttaa kattava vuoropuhelu. Välillä tarvitaan analysoivaa markkinakartoitusta- ja vuoropuhelua.

Valitse näistä:

  • Pikajuoksu eli kevyt vuoropuhelu: nopea ja kevyt keskustelu muutaman viikon tai korkeintaan kuukauden aikana.

  • Juoksulenkki eli kattava vuoropuhelu: muutaman kuukauden (2-4kk) kattava prosessi.

  • Maraton eli analysoiva vuoropuhelu: laaja, useita kuukausia (5-9kk) kestävä analyysi.

Hankintayksikkö voi vuoropuhelun avulla saada arvokasta informaatiota siitä, ovatko hankintakokonaisuuden rajaukset, vaatimukset ja hinnoittelumallit tarkoituksenmukaisia. Markkinavuoropuhelun perusteella tiedät, kannattaako hankinta toteuttaa esim. tulosperusteisena hankintana, allianssimallina tai ranskalaisena urakkana 

Kysy asiantuntijoiltamme lisää!

"Aloita markkinavuoropuhelu ajoissa"

Ota yhteyttä

Aihealueen asiantuntijamme

Jussi Pyykkönen

Jussi Pyykkönen

osakas, VTM, hallituksen puheenjohtaja
+358 44 023 9149