Tämä sisältö saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu vuonna 2012
Puitejärjestelyjen yksi tarkoitus on ollut tehostaa työtä ja vähentää prosessikustannuksia. Tulisiko taas uusi lomake täytettäväksi vai miten asia mahdollisimman tehokkaasti ratkaistaisiin? Ratkaisumallin pitäisi tukea lainsäädännön tavoitteita, mutta toteutustavan pitäisi olla mahdollisimman automaattinen – eli esim. kilpailutusjärjestelmä syöttäisi tiedot eteenpäin kertakirjauksella.
Hankinta-asetuksessahan (20-23§) on nyt jo melkoisen laajat tilastointivelvoitteet asetettu hankintayksiköille, joten noita pykäliä voisi tarkastella tästäkin näkökulmasta.
Myös uuden direktiiviluonnoksen muutamassa artiklassa asiaan on esitetty komission ratkaisuja. Vastuuta tietojen keräämisestä asetetaan yhteishankintayksikölle (35 kohta 6) ja lisäksi uudella valvontaviranomaisella olisi tehtävänä julkaista tietoja (84 kohta 6 ja 7). Yhteishankintayksiköiden tehtävänä on tänä päivänä kilpailuttaa puitejärjestelyjä – nyt tehtävän painopiste siirtyisi arkistointipuolelle – kun yhteishankintayksikön pitäisi kerätä kaikkien minikilpailujen asiakirjat laskuista lähtien. Ilman uudenlaisia järjestelmiä näiden velvoitteiden toteuttaminen voi olla mahdotonta? Valvontaviranomaisehdotus on saanut melko murskaavaa kritiikkiä hankintayksikköpuolelta, kun taas yrityssektori tervehtää sitä ilolla.
https://ptcs.fi/fi/julkiset+hankinnat+lainsaadanto
Toivotaan, että välineet ovat kunnossa, kun uudistusten aika koittaa.
”35 (kohta 6)Yhteishankintayksiköiden on huolehdittava keskitettyjen hankintatoimintojensa yhteydessä tekemiensä hankintasopimusten, puitejärjestelyjen tai dynaamisten hankintajärjestelmien toteuttamisen aikana suoritettujen kaikkien liiketapahtumien dokumentoinnista.
84 (kohta 6) Hankintaviranomaisten on toimitettava tehtyjen hankintasopimusten koko teksti kansalliselle valvontaelimelle, kun sopimuksen arvo on vähintään
a) 1 000 000 euroa julkisissa tavaranhankintasopimuksissa tai palveluhankintasopimuksissa;
b) 10 000 000 euroa julkisissa rakennusurakkasopimuksissa.
84 (kohta 7) Rajoittamatta tiedonsaantia koskevaa kansallista lainsäädäntöä, valvontaelimen on kansallisen ja EU:n tietosuojalainsäädännön mukaisesti annettava kirjallisesta pyynnöstä rajoituksetta, maksutta, suoraan ja kokonaan kaikkien saataville 6 kohdassa tarkoitetut tehdyt hankintasopimukset. Joidenkin hankintasopimuksen osien saanti voidaan evätä, jos niiden paljastaminen estäisi lain soveltamista tai olisi muuten yleisen edun vastaista, haittaisi julkisten tai yksityisten taloudellisten toimijoiden oikeutettuja kaupallisia etuja taikka voisi haitata niiden välistä rehellistä kilpailua.
Ne osat, jotka voidaan paljastaa, on annettava saataville kohtuullisessa määräajassa, joka on enintään 45 päivää pyynnön esittämispäivästä.
Tietyn hankintasopimuksen saamista pyytävien ei tarvitse osoittaa minkäänlaista suoraa tai välillistä yhteyttä kyseiseen hankkeeseen. Tiedonsaajille olisi annettava mahdollisuus julkistaa tiedot.”