Hanke: Työmarkkinoilta kadonneet

Tällä sivulla kerrotaan Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamasta hankkeesta ”Työmarkkinoilta kadonneet – haasteet, mittakaava ja ratkaisut”. Hanke on osa Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 rakennerahasto-ohjelman nuorten, ikääntyvien ja osatyökykyisten tavoitteiden mukaista toimintaa. Hankkeen tavoitteena on, että lisääntyneen tiedon pohjalta heikoimmassa asemassa olevien sosiaalista osallisuutta ja työelämävalmiuksia voidaan vahvistaa sekä kohdentaa palveluita nuorten, ikääntyvien ja osatyökykyisten syrjäytymisen […]

Miksi yrityksissä kannattaa panostaa hankintaosaamiseen?

Julkiset hankinnat ovat noin 37 miljardin euron markkina täällä Suomessa. Julkisen sektorin tarjouskilpailuihin osallistuminen on arvokas referenssi yritykselle kuin yritykselle. Yhä useamman tarjoajan osallistuminen tarjouskilpailuihin lisää myös yritysten innovatiivisuutta. Se puolestaan vaikuttaa sekä yritysten, että myös julkisten sektorin kannattavuuteen ja edesauttaa talouskasvua. Ja sitä kautta hyödyttää meitä kaikkia. Tarjouskilpailuihin osallistuminen ja niissä menestyminen vaatii yrityksiltä […]

Minikilpailutukset – voiko niillä tehostaa hankintayksikön toimintaa?

Kevennetyt kilpailutukset eli minikilpailutukset ovat osa puitejärjestelyä, jossa osa hankinnan ehdoista on jätetty avoimiksi minikilpailutuksia varten. Puitejärjestelyjä voivat tehdä yksittäisten hankintayksiköiden lisäksi myös yhteishankintayksiköt. Tällöin yksittäiset hankintayksiköt liittyvät yhteishankintayksikön kilpailuttamaan puitejärjestelyyn ja toteuttavat minikilpailutukset itsenäisesti puitesopimuksen ehtojen mukaisesti. Milloin minikilpailutuksia tehdään? Minikilpailutuksia tehdään ainoastaan puitejärjestelyissä, joissa puitejärjestelyn kaikkia ehtoja ei ole vahvistettu tai vain osa […]

Milloin putu-hankinnan voi tehdä kilpailuttamatta?

Puolustus- ja turvallisuushankintoja, tuttavallisemmin putu-hankintoja, säätelee laki julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista. Koska putu-lain tarkoitus on mahdollistaa turvallisuuskriittisten hankintojen tekeminen, on siinä kuitenkin merkittäviä poikkeuksia verrattuna aikaisempiin hankintalakeihin. Yleisimmät suorahankintaperusteet, kuten tuloksettoman hankintamenettelyn, äärimmäisen kiireen ja teknisen tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvän syyn perusteella tehtävät suorahankinnat ovat sekä putu-laissa että nykyisin voimassa olevassa hankintalaissa ja erityisalojen hankintalaissa hyvin samankaltaiset. […]

Neuvottelumenettely osaksi julkisten hankintojen työkalupakkia

Milloin ja miten neuvottelumenettelyä voi käyttää? Hankintalaissa tunnistetaan sekä neuvottelumenettely että kilpailullinen neuvottelumenettely. Molemmat ovat kaksivaiheisia menettelyjä, joissa osallistumishakemuksen jättäneistä tarjoajista on valittu neuvotteluihin tietty määrä toimittajia, jotka sitten saavat jättää lopullisen tarjouksensa. Menettelyjen eri vaiheisiin, asiakirjoihin ja käytännön kulkuun liittyvät hankintalain vaatimukset eroavat toisistaan. Nämä vaatimukset määrittävät kumpaa neuvottelumenettelyä hankinnassa tulee käyttää. Neuvottelumenettelyjen käyttäminen […]

Suorahankinta – uhka vai mahdollisuus?

Julkisten hankintojen parissa työskenteleville termi suoranhankinta on varmaankin tullut silloin tällöin vastaan. Käytännössä se on poikkeus, jota voidaan soveltaa äärimmäisen harvoin. Onko hankintayksiköllä oikeastaan koskaan mahdollisuutta tehdä suorahankintaa? Suorahankintamenettelyn edellytykset Suorahankinta on määritelty hankintalain 40 §:ssä hankintamenettelyksi, jossa ei julkaista hankintailmoitusta vaan hankintayksikkö kutsuu yhden tai useamman mahdollisen toimittajan neuvottelemaan hankintasopimuksen ehdoista. Varsinkin tarjoajien näkökulmasta […]

Datasäädös täydentää EU:n datastrategiaa

Euroopan datastrategia hyväksyttiin helmikuussa 2020 ja sen ohjaamana EU:ssa on valmisteltu uutta dataa ja sen käyttöä koskevaa lainsäädäntöä. Yhteisille pelisäännöille on todellakin kysyntää, sillä datastrategian tavoitteena on tehdä Euroopan unionista datavetoisen yhteiskunnan edelläkävijä sekä samalla myös luoda datalle eurooppalaiset sisämarkkinat. Komissio otti ison ja tärkeän askeleen, kun se antoi helmikuussa 2022 ehdotuksensa datan oikeudenmukaista saatavuutta […]

Riittävä oma palvelutuotanto hyvinvointialueilla

Sote-uudistuksen myötä järjestämisvastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta on nyt siirtynyt kunnilta ja sairaanhoitopiireiltä hyvinvointialueille. Hyvinvointialueet voivat entiseen tapaan tarvittaessa täydentää omaa sote-palvelutuotantoaan ostopalveluilla tai palveluseteleillä. Sote-järjestämislain mukaan hyvinvointialueen oman sote-palvelutuotannon on kuitenkin erilaisten riskien välttämiseksi oltava riittävää. Käytännössä riittävä oma palvelutuotanto tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että osa palveluista hyvinvointialueen on tuotettava itse. Epäselvyyttä ja kysymyksiä on […]

”Suo siellä, vetelä täällä” – Pitääkö tarjoajille antaa mahdollisuus tarjoustensa täsmentämiselle vaiko ei?

Hankintalain mukaan tarjoaja vastaa siitä, että tarjous täyttää kaikki tarjouspyynnössä asetetut kriteerit eikä tarjousta ole mahdollista parannella enää tarjousten jättämisen määräajan päätyttyä. Tämä pääsääntö on hyvin yksinkertainen ja armoton. Kuitenkin moni sisällöltään hyvä ja kilpailukykyinen tarjous saattaisi turhaan jäädä vertailun ulkopuolelle ilman hankintalakiin kirjattua tarjousten täsmennysmahdollisuutta. Mistä siis on kyse, jos tarjousten parantaminen ei ole […]

Tehdäänkö itse vai ulkoistetaanko? – Tuotantotavan analyysi auttaa päättämään 

Tuotantotavan analyysi eli Make or Buy -analyysi tarkoittaa nimensä mukaisesti analyysiä sitä, kannattaako toiminto toteuttaa omin voimin vai teettää se kokonaan tai osittain ulkopuolisella toimijalla. Make or Buy -analyysin avulla pystymme kartoittamaan, mikä eri vaihtoehdoista on asiakkaan näkökulmasta kustannustehokkain – vaikuttavuutta unohtamatta.   Lähtökohtaisesti analyysi kannattaa toteuttaa jo heti hankinnan suunnittelun alkuvaiheessa. Analyysin avulla kartoitamme […]

Ajankohtainen oikeustapaus henkilötunnusten keräämisestä

KHO:2023:56 Tapauksen taustat Asuntoja vuokraava rekisterinpitäjä A Oy keräsi säännönmukaisesti vuokra-asunnoissa asuvien perheiden lasten henkilötunnuksia. A Oy määrättiin apulaistietosuojavaltuutetun päätöksellä 24.5.2021 saattamaan käsittelytoimensa lasten henkilötunnusten keräämisen osalta tietosuoja-asetuksen säännösten mukaisiksi. Rekisterinpitäjä määrättiin myös poistamaan keräämänsä lasten henkilötunnukset siltä osin kuin keräämiselle ei ollut asianmukaista perustetta.  A Oy valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen, joka kumosikin edellä kerrotun apulaistietosuojavaltuutetun […]

ICT-hankintojen haasteita ratkova pelikirja on julkaistu 21.3.2023

Kuten tunnettua, tehdään ICT-hankintoja julkisella sektorilla Suomessa vuosittain miljardeilla euroilla. Valtiovarainministeriön ja Suomen Kuntaliiton yhdessä toteuttamassa Hankinta-Suomi-ohjelmassa on noin puolen vuoden ajan ratkottu myös ICT-hankintojen haasteita sekä työstetty ratkaisuja vaikuttavien ja taloudellisesti kestävien ICT-hankintojen aikaansaamiseksi. Yhteistyöprojektin tuotoksena julkaistun ICT-pelikirjan tavoitteena on, että hankintayksiköt tekisivät entistä toimivampia ja laadukkaampia hankintoja, joiden avulla pidetään myös yllä elinvoimaisia […]