Tekoäly valtaa alaa myös hankinnoissa

Tekoälyn hyödyntäminen hankintaprosessin eri vaiheissa on jo arkipäivää. Tekoälyn hyödyntämisessä kuitenkin on lainsäädännön luomat reunaehdot ja periaatteet. Esimerkiksi salassapito- ja vaitiolovelvoitteet sekä yleisen tietosuojadirektiivin (”GDPR”) säännökset luovat omat haasteensa tekoälysovellusten hyödyntämiselle. Tekoälyn avulla eri lähteistä kootun ja muokatun tiedon lainmukaisuuteen liittyy usein epävarmuutta erityisesti tietosuojalainsäädännön näkökulmasta. Esimerkiksi GDPR:n 3. artiklan mukaan asetusta sovelletaan, jos henkilötietoja […]

Sidosyksikköhankintojen sääntelyyn suunnitteilla suuria muutoksia

Kesäkuussa valmistunut hallitusohjelma sisältää useita kirjauksia merkittävistä muutoksista, joilla pyritään ohjaamaan julkisia hankintoja. Useampi kirjaus koskee viime aikoina paljon puhuttaneita sidosyksikköhankintoja ja niitä koskevaa sääntelyä. Konkreettisimpana muutoksena sidosyksikkösääntelyn osalta hallitus tavoittelee sidosyksikköhankintoja koskevan omistusosuusvaatimuksen kirjaamista aiempaa selkeämmin. Lisäksi hallitusohjelma sisältää kirjaukset sidosyksikköhankintojen käyttöalan kaventamisesta ja ulosmyyntirajojen yhtenäistämisestä. Vaatimus vähintään 10%:n omistusosuudesta Viime vuosina on eri […]

Rakennusurakoiden julkinen hankinta – pari sanaa urakkaneuvotteluista

Teetkö urakkahankintoja? Vai oletko kenties rakennusalan toimija ja osallistut alan tarjouskilpailuihin? Rakennusurakat ovat tyypillisesti laajoja hankintakokonaisuuksia, joissa onnistuminen voi toisinaan olla kiven takana. Kun rakennusurakka kilpailutetaan hankintalain mukaisesti, on hyvin toivottavaa, että hankinnasta ei valitettaisi markkinaoikeuteen. Rakennusurakoiden osalta valitus johtaa todennäköisesti vähintäänkin urakan viivästymiseen ja pahimmillaan siihen, ettei urakkaa pystytä lainkaan toteuttamaan. Joissain tapauksissa kilpailuttaminen […]

Käyttöoikeussopimusta kannattaisi rohkeasti hyödyntää nykyistä enemmän – monestakin syystä 

Hilmassa vuoden 2022 aikana julkaistuista hankintailmoituksista vain vajaat 100 hankintaa toteutettiin käyttöoikeussopimuksena. Tilastoja tarkemmin tutkiessani totesin, että määrä oli pienempi kuin vuonna 2021. Miksi käyttöoikeussopimusta ei haluta tai uskalleta käyttää? Miksi hankintayksikkö päätyy kilpailuttamaan esimerkiksi joukkoliikennepalveluja ja koulu- ja päiväkotikuvauksia varmuuden vuoksi palveluhankintasopimuksina siitäkin huolimatta, että se joutuu ottamaan kaikkien sopijapuolten riskit kannettavakseen?    Käyttöoikeussopimus […]

Sote-alan sidosyksiköiden ulosmyyntirajat muuttuivat 1.1.2023

Alun perin sote-alan sidosyksiköiden ulosmyyntirajojen uudistuksen oli tarkoitus tulla voimaan jo vuosi sitten. Koska hyvinvointialueuudistusta valmisteltiin samaan aikaan, haluttiin kunnille ja muille sote-alan toimijoille kuitenkin antaa lisäaikaa sopeuttaa toimintojaan hyvinvointialueisiin siirtymiseksi. Mitä nyt voimaan tullut uudistus käytännössä tarkoittaa ja mikä on muuttunut?  Kiristyksiä ulosmyyntirajoihin Hankintalain 15 §:n mukaan sidosyksikön on harjoitettava liiketoimintaansa siihen määräysvaltaa käyttävien hankintayksiköiden […]

Allianssimallin ultralyhyt oppimäärä

Allianssimallista on puhuttu ja uutisoitu melko ahkerasti viime vuosien aikana. Välillä allianssimallista on esitetty kriittisiäkin näkökantoja, mutta niitä ovat toisaalta tasapainottaneet uutisoinnit siitä, miten allianssit ovat onnistuneet alittamaan asetetun budjetin tai ylittämään tavoitellun laatutason. Ks. esim. Tampereen Rantatunnelia koskeva uutinen, Tesoman hyvinvointipalvelua koskeva uutinen ja Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmää koskeva uutinen. Suomessa allianssimallia on hyödynnetty rakennusurakoiden, palveluiden […]

Miten julkisten hankintojen vastuullisuutta voidaan entisestään lisätä?

Julkisissa hankinnoissa liikkuu vuosittain rahaa noin 45 miljardia euroa, joten ei ole ihan merkityksetöntä, miten näitä rahoja käytetään. Julkisten hankintojen kilpailutuksissa käytettyihin tarjousten valinta- ja vertailukriteereihin kiinnitetään tänä päivänä yhtä enemmän huomiota ja hankintojen vastuullisuus onkin noussut hinnan lisäksi yhä tärkeämmäksi valintakriteeriksi. Ja hyvä niin. Mutta osataanko vastuullisuus ottaa oikealla tavalla huomioon kilpailutusta suunniteltaessa?   […]

Hyvinvointialueille siirtyneiden sote-palveluiden kilpailutukseen tarvitaan resursseja ja osaamista

Hyvinvointialueet ovat suunnitellusti aloittaneet toimintansa tämän vuoden alussa ja sote-uudistus on siltä osin saatu maaliin. Mutta nyt varsinainen työ vasta alkaa. Yksi isoista haasteista on palvelujen järjestämiseen liittyvien hankintojen ja kilpailutusten siirtyminen hyvinvointialueiden vastuulle. Mitä haasteiden taklaaminen edellyttää esimerkiksi juuri sote-palveluhankintojen osalta?   Valtioneuvoston viime vuoden loppupuolella julkaisemassa tiedotteessa kehotettiin kaikkia osapuolia vielä varmistamaan, että hyvinvointialueiden […]

Julkisista hankinnoista on mahdollista säästää yli 500 miljoonaa – VM:n tilaama selvitys julkaistu

Valtiovarainministeriön tilaama selvitys julkisten hankintojen säästökeinoista on julkaistu 6.3.2023. Selvityksen ovat laatineet Janne Tukiainen Turun yliopistosta, Kirsi-Maria Halonen Lapin yliopistosta sekä Jussi Pyykkönen ja PTCServices Oy:ltä.  Selvityksen laatineen työryhmän mukaan julkisia hankintoja tehostamalla voi olla mahdollista säästää satoja miljoonia euroja vuodessa. Julkisten hankintojen tehostaminen vaatii heidän mukaansa useita muutoksia hankintoja säätelevää lainsäädäntöön. Tutustu 6.3.2023 julkaistuun […]

Kilpailullinen neuvottelumenettely NIPT-testausprosessin hankinnassa – Case HUS Diagnostiikkakeskus

HUS Diagnostiikkakeskuksen NIPT-testaukseen käytettävän järjestelmäkokonaisuuden hankinta käsitti testauksessa käytettävät laitteet ja niiden huoltosopimukset sekä näytteiden analysoinnin tarvikkeet. Kyseessä oli Suomessa poikkeuksellinen hankinta, jota PTCServices Oy:n asiantuntija Jarkko Palokangas oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa. Jarkko avaa tässä tekstissään, miksi menettelyksi valittiin harvoin käytetty kilpailullinen neuvottelumenettely. Ja, miten koko prosessi sujui menettelyn valinnasta aina tarjouksen valintaan asti. […]

Hankintamallin esiselvitys vähentää kilpailutuksen riskejä ja lisää vaikuttavuutta

Hankinnan suunnitteluun ja kustannuslaskentaan panostamalla voidaan parantaa hankinnan kokonaisvaltaisen onnistumisen mahdollisuutta. Huolella tehty valmistelu on avain hankinnan tavoitteiden saavuttamiseen sekä riskien minimoimiseen. PTCS:n palveluvalikoimasta löytyy nyt Hankintamallin esiselvitys -palvelu, joka on kehitetty juuri tähän tarkoitukseen. Hankintamallin esiselvitys on palvelu, jonka avulla asiantuntijamme kartoittavat eri tapoja hankintasi järjestämiseksi. Esiselvityksen pohjalta kartoimme hyvissä ajoin ennen kilpailutusprosessin käynnistymistä […]

Mistä lisää tarjoajia julkisiin hankintoihin?

Yksi julkisten hankintojen ikuisuusongelmista on, miten saisimme lisää tarjoajia mukaan tarjouskilpailuihin. Tutkimusten perusteella vaikuttaa hyvinkin selvältä, että kilpailun lisääntyminen hankinnoissa toisi säästöjä ja johtaisi tuotteiden ja palveluiden kehittymiseen. Kilpailun lisääminen on myös yksi uudessa hallitusohjelmassa linjatuista asioista. Tarjoajien osallistumisinnon lisäämisen keinoja käsiteltiin myös hankintayhdistyksen seminaarissa viime viikolla. Tähän kirjoitukseen olen koonnut muutamia poimintoja ja omia ajatuksiani […]