Rakennusurakoitsijan konkurssi julkiseen hankintaan liittyvässä urakkasopimuksessa

Korkojen nousu, inflaatio ja kulutuskysynnän heikkeneminen ovat luoneet rakennusalalle hyvin vaikean toimintaympäristön. Asuinrakentamisen ja rakennusinvestointien vähäisyys ovat johtaneet siihen, että osa rakennusalan yrityksistä on ajautunut konkurssiin.   Myöskään julkinen sektori ei ole immuuni urakoitsijoidensa konkurssitilanteille, vaan konkurssitilanteita tulee vastaan yhä enenevässä määrin. Konkurssitilanteet aiheuttavat urakan viivästymisen alkuperäisestä aikataulusta sekä riskin tilaajan oikeudenmenetyksistä. Tämän vuoksi on äärimmäisen […]

Sähköinen huutokauppa tuo 15 % säästöt

Sähköistä huutokauppaa käytetään liian harvoin julkisissa tarjouskilpailuissa, koska säköisen huutokaupan avulla on mahdollista saavuttaa huomattaviakin etuja ja säästöjä. Tutkimusten mukaan sähköisellä huutokaupalla saavutetaan 5-30 % säästöt. Säästöt eivät ole vain teoreettisia. PTCS:n on toteuttanut sähköisiä huutokauppoja, joissa yksittäisiä tuotteita koskevat säästöt ovat parhaimmillaan olleet 30 tai jopa 40 % nykyhinnoista.  Asiantuntija-arviomme on, että sähköistä huutokauppaa hyödyntämällä […]

TE-uudistus on menestys

Olen varma yhdestä asiasta. TE-uudistus on menestys. Työllisyyspalvelut tulevat kehittymään vaikuttavampaan suuntaan. Ja hankinnoilla on siinä merkittävä rooli. Miksi olen siitä niin varma? Kaksi syytä. 1. Kunnilla selkeä intressi kustannusvaikuttavien palveluiden toteuttamiseen ja laajentuvan tietopohjan myötä myös mahdollisuus siihen. 2. TE-uudistus tuo palvelut lähemmäksi asiakastarvetta, koska työllisyys, koulutus sekä elinkeinopalvelut ovat saman katon alla Mitä siis […]

Miksi yrityksissä kannattaa panostaa hankintaosaamiseen?

Julkiset hankinnat ovat noin 37 miljardin euron markkina täällä Suomessa. Julkisen sektorin tarjouskilpailuihin osallistuminen on arvokas referenssi yritykselle kuin yritykselle. Yhä useamman tarjoajan osallistuminen tarjouskilpailuihin lisää myös yritysten innovatiivisuutta. Se puolestaan vaikuttaa sekä yritysten, että myös julkisten sektorin kannattavuuteen ja edesauttaa talouskasvua. Ja sitä kautta hyödyttää meitä kaikkia. Tarjouskilpailuihin osallistuminen ja niissä menestyminen vaatii yrityksiltä […]

Sidosyksikköhankinnat erityisaloilla

Sidosyksikköhankinnat ovat olleet viime aikoina paljon esillä. Säännöksiä uusittiin hankintalain uudistuksen yhteydessä ja muutoksia koskevat siirtymäajat, muiden kuin sosiaali- ja terveyspalvelujen alalla toimivien sidosyksiköiden osalta, umpeutuivat alkuvuodesta 2019. Pikkuhiljaa ollaan heräämässä siihen, että sidosyksiköiden toimintatapaa on muutettava, jos halutaan pysyä lainsäädännön tiukoissa rajoissa ulosmyynnin osalta. Mutta entä erityisalojen hankintalain sidosyksiköt? Koskevatko tiukat säännökset niitäkin? Yleensä […]

Milloin putu-hankinnan voi tehdä kilpailuttamatta?

Puolustus- ja turvallisuushankintoja, tuttavallisemmin putu-hankintoja, säätelee laki julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista. Koska putu-lain tarkoitus on mahdollistaa turvallisuuskriittisten hankintojen tekeminen, on siinä kuitenkin merkittäviä poikkeuksia verrattuna aikaisempiin hankintalakeihin. Yleisimmät suorahankintaperusteet, kuten tuloksettoman hankintamenettelyn, äärimmäisen kiireen ja teknisen tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvän syyn perusteella tehtävät suorahankinnat ovat sekä putu-laissa että nykyisin voimassa olevassa hankintalaissa ja erityisalojen hankintalaissa hyvin samankaltaiset. […]

Tarjoajana julkisten hankintojen ihmeellisessä maailmassa

Suomessa julkinen sektori kilpailuttaa vuosittain miljardien eurojen edestä isoja ja pienempiä hankintoja. Melko suuri osa erityisesti pk-yrityksistä jättäytyy kuitenkin tämän valtavan markkinan ulkopuolelle. Miksi näin?  Usein syyksi tarjotaan sitä, että pienelle ja keskisuurelle yritykselle (pk-yritys) julkisen hankinnan tarjouspyynnöt voivat vaikuttaa erittäin työläiltä ja monimutkaisilta. Vaikeaselkoiseksi hankinnat voi esimerkiksi tehdä se, että on olemassa useita erilaisia […]

Suorahankinta – uhka vai mahdollisuus?

Julkisten hankintojen parissa työskenteleville termi suoranhankinta on varmaankin tullut silloin tällöin vastaan. Käytännössä se on poikkeus, jota voidaan soveltaa äärimmäisen harvoin. Onko hankintayksiköllä oikeastaan koskaan mahdollisuutta tehdä suorahankintaa? Suorahankintamenettelyn edellytykset Suorahankinta on määritelty hankintalain 40 §:ssä hankintamenettelyksi, jossa ei julkaista hankintailmoitusta vaan hankintayksikkö kutsuu yhden tai useamman mahdollisen toimittajan neuvottelemaan hankintasopimuksen ehdoista. Varsinkin tarjoajien näkökulmasta […]

Datasäädös täydentää EU:n datastrategiaa

Euroopan datastrategia hyväksyttiin helmikuussa 2020 ja sen ohjaamana EU:ssa on valmisteltu uutta dataa ja sen käyttöä koskevaa lainsäädäntöä. Yhteisille pelisäännöille on todellakin kysyntää, sillä datastrategian tavoitteena on tehdä Euroopan unionista datavetoisen yhteiskunnan edelläkävijä sekä samalla myös luoda datalle eurooppalaiset sisämarkkinat. Komissio otti ison ja tärkeän askeleen, kun se antoi helmikuussa 2022 ehdotuksensa datan oikeudenmukaista saatavuutta […]

Harkinnanvaraisia poissulkemisperusteita kannattaa käyttää harkiten – erityisesti rakennusurakoiden kilpailutuksissa

Kilpailutatko rakennusurakoita? Jos vastaus on kyllä, olet todennäköisesti törmännyt tilanteeseen, jossa on jouduttu pohtimaan, voisiko tarjoajan sulkea pois tarjouskilpailusta esimerkiksi ammattitoimintaan liittyvän vakavan virheen vuoksi. Rakennusurakoiden kilpailutusten hankintapäätökset tehdään usein halvimman hinnan perusteella. Laatuun pyritään vaikuttamaan muun muassa tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla. Tästä syystä harkinnanvaraisilla poissulkemisperusteilla, kuten ammattitoimintaan liittyvällä vakavalla virheellä, on keskeinen merkitys rakennusurakoiden kilpailutuksissa. […]

”Suo siellä, vetelä täällä” – Pitääkö tarjoajille antaa mahdollisuus tarjoustensa täsmentämiselle vaiko ei?

Hankintalain mukaan tarjoaja vastaa siitä, että tarjous täyttää kaikki tarjouspyynnössä asetetut kriteerit eikä tarjousta ole mahdollista parannella enää tarjousten jättämisen määräajan päätyttyä. Tämä pääsääntö on hyvin yksinkertainen ja armoton. Kuitenkin moni sisällöltään hyvä ja kilpailukykyinen tarjous saattaisi turhaan jäädä vertailun ulkopuolelle ilman hankintalakiin kirjattua tarjousten täsmennysmahdollisuutta. Mistä siis on kyse, jos tarjousten parantaminen ei ole […]

Tehdäänkö itse vai ulkoistetaanko? – Tuotantotavan analyysi auttaa päättämään 

Tuotantotavan analyysi eli Make or Buy -analyysi tarkoittaa nimensä mukaisesti analyysiä sitä, kannattaako toiminto toteuttaa omin voimin vai teettää se kokonaan tai osittain ulkopuolisella toimijalla. Make or Buy -analyysin avulla pystymme kartoittamaan, mikä eri vaihtoehdoista on asiakkaan näkökulmasta kustannustehokkain – vaikuttavuutta unohtamatta.   Lähtökohtaisesti analyysi kannattaa toteuttaa jo heti hankinnan suunnittelun alkuvaiheessa. Analyysin avulla kartoitamme […]