Sähköinen huutokauppa on erittäin tehokas kilpailutustapa

Sähköisen huutokaupan avulla voidaan maksimoida tehokkuus sekä taloudellisesta että resurssien jakamisen näkökulmasta. Sähköinen huutokauppa auttaa löytämään tarkoituksenmukaisen hinnan ja kohdentamaan resurssin eli huutokaupan kohteen toimijalle, joka arvostaa sitä eniten.

Sähköinen huutokauppa on julkisissa hankinnoissa vielä melko vähän käytetty kilpailutustekniikka, vaikka huutokauppaa kaupankäynnin menetelmänä on hyödynnetty jo vuosituhansien ajan. Yksi varhaisimmista tunnetuista huutokaupoista käytiin jo vuonna 193 jaa., jolloin kohteena oli Rooman imperiumin valtaistuin.

Merkittäviä säästöjä julkiselle sektorille

2020-luvun Suomessa julkisen sektorin tehokkuutta voidaan lisätä merkittävästi. Tiedekirjallisuuden mukaan säästöt voivat olla jopa 5–30 % verrattuna nykyisiin hintoihin. PTCS:llä olemme havainneet tämän myös käytännössä: sähköisen huutokaupan toteutuksiin perustuen potentiaalinen säästö on keskimäärin noin 15 %. Huutokaupan potentiaalinen lisäarvo hankintayksikölle on siten huomattava.

Läpinäkyvyyttä tarjoajille

Sähköistä huutokauppaa voidaan pitää läpinäkyvämpänä kilpailutustapana kuin perinteistä ”suljetun kuoren” tarjouskilpailua, jossa tarjoaja jättää yhden tarjouksen ilman tietoa muiden kilpailijoiden tarjouksista.

Sähköinen huutokauppa tarjoaa läpinäkyvyyttä nimenomaan informaation saatavuuden kautta. Huutokauppavaiheessa tarjoaja voi seurata omaa sijoitustaan ja hankintayksikön valinnoista riippuen nähdä johtavan tarjouksen arvon sekä oman tarjouksensa eron johtajaan. Tämä tuo tarjoajalle lisäarvoa, sillä sähköinen huutokauppa antaa ”uuden mahdollisuuden” verrattuna perinteiseen kilpailutukseen. Tarjoaja voi päivittää hintaansa tai muuta numeerista vertailuarvoa alkuperäisestä tarjouksestaan. Samalla tarjoaja voi oppia hyödyllistä tietoa markkinahinnoista ja arvioida omaa kilpailukykyään.

Milloin sähköinen huutokauppa kannattaa?

Sähköisen huutokaupan käyttöedellytyksiä kannattaa arvioida melkeinpä jokaisen hankinnan kohdalla sen hyötypotentiaalin takia. Aivan kaikkiin hankintoihin sähköinen huutokauppa ei silti sovellu, ja oleellista onkin arvioida tuotteen sopivuus ja markkinatilanne huolellisesti. Onnistunut sähköinen huutokauppa edellyttää selkeästi rajattavissa olevan tuotteen tai palvelun sekä riittävän kilpailutilanteen. Menetelmä ei siten välttämättä sovellu markkinoille, jotka koostuvat pääasiassa riskejä välttelevistä pienemmistä yrityksistä. Sähköisen huutokaupan kohteeksi sopii erityisen hyvin sellainen tuote, jolla on suuri arvo ja ostovolyymi ja joka siten houkuttelee tarjoajia ja toisaalta näyttäytyy hankintayksikölle houkuttelevalta säästöpotentiaalinsa vuoksi.

Laatu ei jää hinnan varjoon

Sähköisen huutokaupan maine saattaa herättää epäilyksiä siitä, kärsiikö tuotteen laatu hinnan kustannuksella. Sähköiseen huutokauppaan on mahdollista tuoda myös numeerisia laatuperusteita, kuten palveluvaste tai toimitusaika. Vaihtoehtoisesti tuotteille voidaan suorittaa laatuarviointi ennen huutokauppaan siirtymistä, jolloin huutokauppavaihe käydään vain hintaosasta ja lopputuloksen määrää laatu ja hinta. Lisäksi tarjoajan tulee täyttää asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset samalla tavalla kuin perinteisessäkin tarjouskilpailussa. Näillä keinoilla voidaan varmistua siitä, että laatutekijät tulevat huomioiduksi.

Blogin ovat kirjoittaneet Maija Munter ja Jussi Pyykkönen.

Osallistu PTCS:n koulutukseen

Järjestämme ”Sähköinen huutokauppa julkisissa hankinnoissa” -koulutuksen etäyhteyksin, jossa asiantuntijamme jakavat parhaat vinkit menettelystä ja käytännön toteutuksista. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan PTCS:n koulutuskalenterissa.

Kysymyksiä sähköisestä huutokaupasta? Me autamme.

Jos sähköinen huutokauppa ei vielä ole osa hankintatyökalupakkiasi, suosittelemme tutustumaan menetelmään tarkemmin ja kokeilemaan käytännössä. Me PTCS:llä autamme mielellämme alkuun. Lähetä meille viesti täyttämällä yhteydenottolomake.