Kilpailu- ja kuluttajaviraston rooli suorahankintojen valvonnassa ja suorahankintailmoituksen hyödyt
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) valvoo hankintalain noudattamista. Julkisten hankintojen lainmukaisuuden valvonta painottuu erityisesti suorahankintojen laillisuuden varmistamiseen.
Miten KKV käytännössä toimii suorahankintoja valvoessaan? Entä mitä keinoja on saattaa asia vireille KKV:ssä, jos epäilee, että kilpailutuksessa on toimittu hankintalain vastaisesti? Mitä hyötyä suorahankinnasta julkaistavasta suorahankintailmoituksesta on?
KKV:n tehtäviin kuuluu julkisten hankintojen valvominen ja ennen kaikkea suorahankintojen valvonta. Valvonnan järjestämisen taustalla ovat hankintadirektiivit, ja kansallisesta hankintalaista hankintojen valvontaa koskeva sääntely löytyy lain luvusta 15. Viraston toimivalta koskee vain hankintalain ja erityisalojen hankintalain alaisia hankintoja eli puolustus- ja turvallisuushankinnat eivät ole sen valvontavallan piirissä.
Lainvastaisessa toiminnassa on usein kyse siitä, että hankintoja tehdään ilman kilpailuttamista eikä hankinnoista ilmoiteta avoimesti. KKV:lle annetulla hankintalainsäädännön valvontatehtävällä pyritäänkin varmistamaan julkisten hankintojen avoimuutta, tasapuolisuutta ja kilpailullisuutta.
KKV:n keinot hankintojen valvonnassa
KKV:n keinovalikoimaan kuuluu useita toimia, joihin se voi ryhtyä epäillessään hankinnan lainvastaisuutta. Virasto voi antaa hankintayksiköille huomautuksia, kieltää hankintapäätöksen täytäntöönpanon ennen hankintasopimuksen solmimista tai, jos hankintasopimus on jo solmittu, esittää seuraamusten määräämistä markkinaoikeudessa.
Viraston toimivalta tehdä seuraamusesitys laittomasta suorahankinnasta piteni kesällä kuudesta kuukaudesta 12 kuukauteen.
Asian vireille tuleminen KKV:ssä
KKV ottaa lainvastaiseksi epäilemänsä asian tutkittavakseen oma-aloitteisesti, jos se kuuluu viraston toimivaltaan. Kenellä tahansa on lisäksi oikeus tehdä KKV:lle toimenpidepyyntö epäillessään hankintayksikön menetelleen julkisista hankinnoista annettujen oikeusohjeiden vastaisesti, eikä pyynnön tekeminen edellytä asianosaisasemaa.
Matalan kynnyksen ilmoituskanavana KKV:llä on lisäksi käytössä vihjepalvelu, jonka tarkoitus on tarjota joustava ja yksinkertainen tapa tuoda epäily hankintalain vastaisesta toiminnasta viraston tietoon. Vihjeellä voi tuoda viraston tietoon lainvastaiseksi katsomansa suorahankinnan tai muunlaisen siihen rinnastettavan hankintalain vastaisen menettelyn.
Vihjepalveluun tehtävän vihjeen erottaa varsinaisesta toimenpidepyynnöstä se, että vihjeen voi jättää nimettömänä. Toimenpidepyynnössä tulee sen sijaan ilmoittaa sen tekijän nimi ja yhteystiedot. Vihjeen tekeminen ei myöskään edellytä sitä, että vihjeen antajalla olisi kovinkaan tarkkoja tietoja lainvastaiseksi katsomastaan toiminnasta. Toimenpidepyyntöön tulee sen sijaan kirjata perusteelliset tiedot lainvastaiseksi epäillystä hankinnasta. Keskeinen ero vihjeen ja toimenpidepyynnön välillä on myös se, että vihje ei automaattisesti tarkoita asian vireilletuloa virastossa, vaan virasto arvioi vihjeen merkityksen tapauskohtaisesti ja harkintavaltaansa perustuen laittaa asiassa tutkinnan vireille tai jättää asian sikseen. Toimenpidepyyntö johtaa kuitenkin aina siihen, että asia tulee vireille.
Vihjeen tekeminen onnistuu KKV:n verkkosivuilla Hankintojen valvonnan vihjelomakkeella. Toimenpidepyyntö tulee toimittaa virastolle sähköpostilla tai kirjeitse.
Miksi suorahankintailmoitus kannattaa tehdä?
Hankintayksikkö voi halutessaan tehdä suorahankinnasta Hilma-palvelussa suorahankintailmoituksen. Vaikka ilmoituksen tekeminen on vapaaehtoista, suosittelemme tekemään ilmoituksen ja tiedottamaan sen avulla markkinoita hankinnan tekemisestä suorahankintana.
Suorahankintailmoitus kannattaa tehdä, koska sen tekemisellä on ensinnäkin laajempi, hankintalainsäädännön tavoitteisiin ja hankintalain periaatteisiin liittyvä tarkoitus. Ilmoituksen tekeminen edistää hankintojen avoimuusperiaatteen toteutumista. Avoimuusperiaatteen mukaisesti hankinnoista on tiedotettava mahdollisimman läpinäkyvästi, ja tämä pätee myös suorahankinnasta ilmoittamiseen.
Suorahankintailmoituksen tekemisestä on lisäksi konkreettista hyötyä hankintayksikölle. Nimittäin jos hankintayksikkö julkaisee suorahankinnastaan ilmoituksen, alkaa tästä 14 päivän valitusaika. Jos hankinnasta ei tänä aikana valiteta, ja sopimus tehdään vasta tämän jälkeen, ei tuomioistuin voi määrätä hankintasopimusta tehottomaksi. KKV ei myöskään voi tehdä asiassa seuraamusesitystä. KKV voi kuitenkin tehdä seuraamusesityksen suorahankintailmoituksen tekemisestä riippumatta, jos ilmoitus on ilmeisen puutteellinen tai virheellinen esimerkiksi sen vuoksi, ettei siinä ole otettu kantaa suorahankinnan perusteeseen.
Suorahankintailmoituksen tekeminen lyhentää valitusaikaa siis merkittävästi. Jos suorahankinnasta ei tee ilmoitusta, voi siitä tehdä valituksen markkinaoikeuteen 6 kuukauden kuluessa tai 30 päivän sisällä suorahankintaa koskevan jälki-ilmoituksen tekemisestä.
Mitä muutoksia suorahankintojen osalta on odotettavissa?
Vaikka ilmoituksen tekeminen on vielä tällä hetkellä hankintayksikön harkintavallassa ja perustuu vapaaehtoisuuteen, on hallitusohjelmaan kirjattu, että suorahankinnan ilmoittamatta jättäminen sanktioitaisiin. Kirjaus on mielestäni kannatettava, koska suorahankintailmoituksen tekemisellä on positiivisia vaikutuksia niin hankintayksikölle, markkinoille kuin koko julkiselle hankintakentälle. Ilmoituksen tekemiseenkään tuskin menee hankintayksikössä järin paljon aikaa ja se myös pakottaa hankintayksikön vielä kertaalleen pohtimaan, onko suorahankinnalle varmasti olemassa hankintalain mukainen peruste. Nähtäväksi jää, tuleeko suorahankintailmoituksen tekeminen tulevaisuudessa pakolliseksi ja millainen sanktiointi ilmoituksen julkaisematta jättämiselle mahdollisesti säädetään.
Tekstin kirjoittaja on PTCS:n juristi Sara Taivainen.
Tutustu myös aiemmin syksyllä Tuukka Lappalaisen kanssa suorahankinnoista ja kielletyistä valtiontuista otsikolla Suorahankinnat ja kielletty valtiontuki – miten välttää valitusriskit? kirjoittamaamme blogiin.
PTCS järjestää keväällä oikeustapauksia esittelevän koulutuksen. – Ilmoittaudu mukaan!
Järjestämme 10.4.2025 Julkisten hankintojen oikeustapaukset -webinaarin, jossa käsitellään myös suorahankintoihin liittyvää problematiikkaa. Tutustu koko päivän koulutuksemme monipuoliseen sisältöön ja ilmoittaudu mukaan!
Tarvitsetko apua suorahankintaasi?
Kun suorahankinnat pohdituttavat, me autamme. Lähetä viesti info@ptcs.fi tai täytä yhteydenottolomake.