Hyvinvointialueiden sääntelyyn ehdotetaan muutoksia, osa 2 – Investointisuunnitelmat, oikaisuvaatimuksen käsittely ja vähimmäistietosisältö

Hyvinvointialueiden sääntelyyn ehdotetaan kolme yksittäistä korjausta. Muutokset ovat parhaillaan lausuntokierroksella 28.3.2025 saakka ja ne ovat tulossa voimaan 1.7.2025.

Hyvinvointialueiden sääntelyyn ehdotetut muutokset

Ministeriölle mahdollisuus hylätä hyvinvointialueen investointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveysministeriölle sekä sisäministeriölle annettaisiin valtuudet jättää hyvinvointialueiden investointisuunnitelmien sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen osasuunnitelmat hyväksymättä, jos ne ovat ilmeisessä ristiriidassa valtakunnallisten tavoitteiden kanssa.

Hylkäämisperusteeksi järjestämislain (612/2021 vp) 26 §:n 2. momenttiin ehdotetaan uutta kohtaa. Ehdotuksen mukaan hylkäämisperusteena voisi jatkossa olla valtakunnallisten tavoitteiden vastaisuus, tai jos on ilmeistä, ettei osasuunnitelmassa ehdotettava investointi tai luovutus edistä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavaa järjestämistä.  

Muutosehdotus investointisuunnitelman hylkäämisperusteisiin vahvistaisi kansallista ohjausta ja varmistaisi, että investoinnit tukevat valtakunnallisia strategioita.

Hyvinvointialueelle uusi velvoite seurata työvoiman käyttöä, sekä velvoite antaa tietyt vähimmäistiedot

Hyvinvointialueiden seuranta- ja arviointivelvollisuutta täsmennetään kahdella tavalla. Ensinnäkin hyvinvointialueille ehdotetaan uutta velvoitetta seurata sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön käyttöä. Tämä lisäisi tietoa henkilöstön riittävyydestä, joka on luonnollisesti keskeistä palvelujen laadun ja saatavuuden varmistamiseksi.

Toinen ehdotus koskee vähimmäistietosisältöä. Tämän muutosehdotuksen myötä. kaikki hyvinvointialueet tuottaisivat jatkossa yhtenäistä vähimmäistietoa, jota hyödynnetään sekä alueellisessa että valtakunnallisessa ohjauksessa, seurannassa ja arvioinnissa.

Hyvinvointialueiden seuranta- ja arviointivelvollisuuteen ehdotetut muutokset mahdollistaisivat soten järjestämisen paremman valtakunnallisen vertailtavuuden ja tiedolla johtamisen.

Sosiaalihuoltolain mukaisten päätösten oikaisuvaatimusten käsittelijä muuttuu

Kolmas ehdotus on, että sosiaalihuoltolain mukaisista päätöksistä tehtyjen oikaisuvaatimusten käsittelyt tehtäisiin jatkossa hyvinvointialueen toimielimessä. Käsittelijä ei siis voisi olla yksitäinen viranhaltija, vaan jatkossa aina toimielin. Muutos korjaisi nykyisessä sääntelyssä olevan virheen, joka mahdollisti, että sama viranhaltija saattoi käsitellä sekä päätöksen että valituksen. Oikaisuvaatimusten käsittelyä koskeva muutos parantaisi myös kansalaisten oikeusturvaa, koska sama viranhaltija ei jatkossa voisi olla sekä alkuperäisen asian että oikaisuvaatimuksen käsittelijä.

Tekstin on laatinut Satu Grekin.

Lausuntokierroksella olevassa hyvinvointialueiden sääntelyä koskevassa lakiehdotuksessa esitetään selkeytystä myös yksityisen sote-palveluntuottajan alihankintaan. Alihankintaa koskevista muutosehdotuksista voit lukea lisää Sadun blogista Hyvinvointialueiden järjestämislakiin ehdotetaan muutoksia, osa 1 – Alihankintasääntely selvästi sallitummaksi.

PTCS:n koulutustarjonnasta löydät erilaisia julkisten hankintojen koulutuksia

Esimerkiksi alihankkijoiden käyttämistä julkisissa hankinnoissa käsitellään 19.2.2025 järjestettävässä Menesty tarjoajana julkisissa hankinnoissa -koulutuksessamme. Tutustu tähän ja muihin kursseihimme koulutuskalenterissamme.

Meiltä saat apua ja neuvoja kaikissa julkisiin hankintoihin liittyvissä kysymyksissäsi

Lähetä meille viestiä info@ptcs.fi tai täytä yhteydenottolomake, niin olemme sinuun yhteydessä.