Hankintayksikön on reagoitava sopimusrikkomuksiin – monestakin syystä 

Hankintalaissa sopimuksen noudattamisen painopiste on sopimuskumppanien aseman tarkastelun sijasta sopimussuhteen ulkopuolisten tahojen oikeuksien turvaamisessa ja tehokkaassa oikeussuojassa. Alkuperäisistä sopimusehdoista poikkeava sopimus saattaa muuttaa valitun toimittajan asemaa edullisemmaksi, jolloin voidaan joutua pohtimaan olisiko joku muu voinut voittaa Hankintalain 136 §:n mukaan ”hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman uutta hankintamenettelyä”. Säännös perustuu hankintadirektiivin […]

Yksityisten sote-palveluntuottajien alihankintaosuuden rajoittaminen puhuttaa 

Hyvinvointialueiden alkutaipaleella ajauduttiin monella alueella keskustelemaan palvelujen hankintailmoituksiin vaivihkaa ilmaantuneesta ehdosta. Ehto rajaa yksityisen palveluntuottajan mahdollisuuksia tuottaa palveluita alihankintana enintään 49 prosenttiin. Tätä rajoitetta on nähty joissakin sote-palveluhankintojen kilpailutuksissa. Tarjoajapuolen näkemyksen mukaan kyseinen ehto ei perustu lakiin ja se rajoittaa tarjoamista kohtuuttomasti. Tarjoajien näkemystä tukee se, ettei sote-pykälistä löydy alihankinnan prosenttiosuutta koskevaa rajoitetta. Jotkut hyvinvointialueet […]

Hilmassa on nyt mahdollista julkaista kilpailutussuunnitelmia

Olennainen osa hyvää hankintakäytäntöä ja hankintojen suunnitelmallista ohjaamista on tiedottaa suunnitteilla olevista hankinnoista avoimesti. Joulukuun 2023 lopussa vanhaan tuttuun julkisten hankintojen ilmoituskanavaan Hilmaan on lisätty mahdollisuus tiedottaa suunnitteilla olevista kilpailutuksista jo ennen varsinaisen tarjouspyynnön jättämistä. Hilmassa voi nyt tiedottaa tulevista kilpailutussuunnitelmista Hilmaa ja sen toiminaalisuuksia kehitetään jatkuvasti, jotta se pysyy hyödyllisenä hankintayksiköille ja myös kiinnostavana […]

Asiantuntijapalveluiden kilpailutusten vähimmäisvaatimusten harkittu määrittely kannattaa

Julkisten hankintojen kilpailutuksissa hankinnan laatu halutaan varmistaa asettamalla vähimmäisvaatimuksia, jotka tarjoajien on täytettävä. Asiantuntijapalveluita kilpailutettaessa on soveltuvuuteen liittyvien vähimmäisvaatimusten asettaminen kuitenkin melko haastavaa. Usein joudutaan jopa tilanteeseen, jossa vaatimukset osoittautuvat tarjoajille mahdottomiksi täyttää. Millä keinoilla hankintayksikön voisi olla mahdollista saada kilpailutukseensa entistä useampia ja vaatimukset täyttäviä tarjouksia ja parempaa kilpailua. Asiantuntijapalveluiden kilpailutusten vähimmäisvaatimuksena nimettävän henkilön […]

Käytettävyyden ja saavutettavuuden painoarvo ICT-hankinnoissa – koulutus marraskuussa

ICT-ratkaisujenhan pitäisi soveltua käyttötarkoitukseensa, olla saavutettavia sekä käteviä ja turvallisia käyttää. Eikö niin? No, silti kuulemme kuitenkin jatkuvasti, että julkiset digipalvelut ovat syrjiviä tai, että järjestelmien käyttö aiheuttaa työntekijöille henkistä kuormitusta. Pahimmillaan heikko käytettävyys voi johtaa jopa potilasturvallisuuden vaarantumiseen tai vaikkapa bussien myöhästelyyn. Voidaanko julkisilla hankinnoilla vaikuttaa suunnan kääntymiseen? Käytettävyydellä ja saavutettavuuden merkitys julkisissa hankinnoissa […]

Viimeisimmät vinkit ESPD-lomakkeen täyttämiseen

Yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja eli ESPD-lomake on varmasti yksi eniten keskustelua ja samalla myös harmaita hiuksia viime vuosina aiheuttaneista hankintadokumenteista. Tähän blogiin on koottu vinkkejä, joiden avulla pystyt välttämään ainakin muutaman selkeän sudenkuopan.   ESPD-lomakkeen avulla voidaan osoittaa tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttyminen koko EU- ja ETA-maiden alueella.  ESPD-lomakkeen tarkoitus on siis helpottaa tarjousten tekemistä riippumatta siitä, missä […]

Alustava tarjous on tärkeä osa neuvottelumenettelyä – Vai onko?

Onko tarjoaja hylättävä, jos se ei jätä alustavaa tarjousta neuvottelumenettelyssä? Tämä kysymys nousi vahvasti esiin eräänä päivänä käymämme keskustelun yhteydessä. Pian tästä helpolta kuulostavasta kysymyksestä kehkeytyikin laajempi, usean ihmisen ja vielä useamman näkökulman mielenkiintoinen mielipiteiden vaihto – olimme päätyneet syvään päähän julkisten hankintojen kiehtovassa maailmassa. Keskustelujen edetessä mukaan tulivat avoimuus-, syrjimättömyys-, tasapuolisuus- ja suhteellisuusperiaatteiden huomioiminen. […]

Dynaaminen hankintajärjestelmä – varteenotettava vaihtoehto puitejärjestelylle

Dynaaminen hankintajärjestelmä (Dynamic Purchasing System – DPS) on täysin sähköinen hankintamenettely, joka muistuttaa paikoin puitejärjestelyä. Erona kuitenkin on, että DPS mahdollistaa soveltuvuusehdot täyttävien toimittajien hyväksymisen järjestelmään koko dynaamisen hankintajärjestelmän keston ajan. Dynaamisen hankintajärjestelmän hyödyt hankintayksiköille Hankintayksikön työtä helpottaa, ettei järjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa tarvitse erikseen ilmoittaa tarjoajia koskevia soveltuvuusvaatimuksia, vaan tarjouksia voi pyytää järjestelmään valituilta tarjoajilta. […]

Hyvin laskettu on puoliksi tehty – myös julkisissa hankinnoissa

Onnistuneessa hankinnassa on kysymys siitä, pystytäänkö valitsemaan kustannusvaikuttavuudeltaan paras toimittaja. Kysymys on myös siitä, pysytäänkö aikataulussa ja budjetissa. Ja kysymys on lopulta myös siitä, saadaanko hankinnoista irti se hyöty, mitä lähdettiin hakemaan. Onnistunut hankinta on siis monen tekijän summa. Yksi seikka näyttäisi kuitenkin yhdistävän kaikkia onnistuneita hankkeita. Niissä kaikissa on panostettu riittävästi hankintalaskentaan. Aikataulussa ja […]

Julkisten tarjouskilpailujen haasteet tarjoajan näkökulmasta

Sekä Euroopan unionin että Suomen kansallisena tavoitteena on jo pitkään ollut kasvattaa tarjoajien määrää. Eritoten pk-yrityksiä halutaan kannustaa mukaan julkisten hankintojen tarjouskilpailuihin. Miksi julkisia hankintoja pidetään vaivalloisina ja niihin ei haluta osallistua? Alla yleisiä väittämiä vastauksineen.    Väittämä 1: Tarjoajilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa tarjouspyynnön sisältöön Kyllä, väitteessä on valitettavasti jonkin verran perää. Miten ongelmaan […]