Hankintalakia koskevan työryhmämietinnön vastuullisuuteen liittyvät muutosehdotukset – jatkoa vastuullisuusteemaan
Hankintalakityöryhmän ehdotukset ovat parhaillaan lausuntokierroksella ja niitä on mahdollista kommentoida 11.3.2025 saakka. Tässä kirjoituksessa, joka on jatkoa edelliselle “Vastuullisuus ja kestävä kehitys valtaavat alaa – EU:n uusimmat asetukset ja direktiivit koskevat myös julkisia hankintoja” blogille, tarkastellaan vastuullisuuteen liittyvien muutosten pääkohtia.
Työryhmämietinnössä puhutaan monessa kohtaa “vastuullisuudesta” ja siitä, miten sitä voisi edistää julkisissa hankinnoissa. Hankintojen vastuullisuutta koskevien muutosten ja lisäysten tavoitteena on edistää vastuullisuutta, niin ekologisesti, sosiaalisesti kuin taloudellisesti julkisissa hankinnoissa. Ympäristövaikutusten laajemmalla huomioimisella julkisissa hankinnoissa voidaan esimerkiksi vähentää luonnonvarojen kulutusta, pienentää hiilijalanjälkeä ja vähentää haitallisia päästöjä ympäristöön.
Tarkempia vastuullisuuskriteereitä tavoitteisiin
Ensinnäkin hankintalain tavoitepykälää eli 2 §:n 1 momenttia muutettaisiin siten, että “korostettaisiin julkisten hankintojen toteuttamista muiden tavoitteiden lisäksi myös ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla.” Toisin sanoen pykälään lisättäisiin niin sanottuja ESG-kriteereitä (ESG = Environment, Social, Governance).
Pakollisten poissulkuperusteiden lisäykset
Hankintalain 80 pykälän 2 momenttiin lisättäisiin säännös, jonka mukaan ”tarjouskilpailusta olisi suljettava ehdokas tai tarjoaja, jonka johto- tai valvontahenkilö on tuomittu rikosrekisteristä ilmenevällä tavalla rikoslain 30 luvun 9 a §:ssä tarkoitetusta törkeästä kirjanpitorikoksesta, 48 luvun 2 §:n törkeästä ympäristön turmelemisesta tai 5 a §:n törkeästä luonnonsuojelurikoksesta”. Muutosten tarkoituksena olisi tehostaa erityisesti ympäristönäkökulmien toteutumista julkisissa hankinnoissa.
Alihankkijoiden vaihtamisen selkeyttäminen
Hankintalain 78 §:ää selkeytettäisiin alihankkijoita koskevien pakollisten ja harkinnanvaraisten poissulkemisperusteiden osalta. Pykälätekstin muotoilu on aiheuttanut epäselvyyttä ja nyt ehdotettu muutos selkeyttää nykytilaa. Hankintayksiköllä olisi edelleen harkintavalta päättää, arvioiko se alihankkijoiden soveltuvuuden hankintalain 80 ja 81 §:n mukaisesti. Silloin, kun hankintayksikkö on päättänyt tarkastaa alihankkijan poissulkemisperusteet ja pakollinen poissulkemisperuste havaitaan, tulisi hankintayksikön vaatia alihankkija korvattavaksi. Hankintayksikön vaatiessa alihankkijan vaihtamista ja tarjoajan vaihtaessa alihankkijan hankintayksikön vaatimuksen mukaisesti, kyse ei olisi tarjouksen parantamisesta.
Elintarvikehankintojen vastuullisuusvaatimukset nostettu esiin laajasti esityksen perusteluosiossa
Muutosehdotuksella kannustetaan vahvasti ottamaan huoltovarmuus- ja vastuullisuusasiat entistä huolellisemmin huomioon elintarvikehankinnoissa. Ehdotetuilla lakimuutoksilla ennakoidaan positiivisia vaikutuksia elintarvikehankintoihin, talouteen, laatuun, ympäristön ja eläinten hyvinvointiin sekä terveyteen liittyvien tavoitteiden suhteen.
Esityksen lopulliset vaikutukset riippuvat kuitenkin suurelta osin siitä, miten hankintayksiköt soveltavat lain tuomia mahdollisuuksia. Vastuullisuuden korostaminen elintarvikehankinnoissa nimittäin määritellään edelleen hankintayksiköiden harkintavallan puitteissa, eikä ehdotettuihin muutoksiin sisälly sitovia velvoitteita.
Vastuullisuus hankintaprosessissa
Ekologista, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä edistävien näkökulmien huomioon ottaminen voitaisiin muutoksen jälkeen edelleen toteuttaa monella eri tavalla tarjouskilpailussa. Uudistuksen jälkeen hankintalaissa olisi kuitenkin entistä enemmän kannusteita vastuullisuuden huomioimiseen.
Vastuullisuus näkyy tarjouskilpailuissa jo tälläkin hetkellä erityisesti pakollisten ja harkinnanvaraisten poissulkuperusteiden (80 ja 81§:t) ja esimerkiksi poikkeuksellisen alhaista hintaa koskevien säännösten muodossa (96§). Tämän lisäksi vastuullisuutta voidaan painottaa esimerkiksi tarjouspyynnössä asetettuna vaatimuksena työ- ja ympäristölainsäädännön noudattamisesta koko tuotantoketjussa. Tai sitä voidaan painottaa myös vaatimuksena tai vertailuperusteena sekä sopimusehtona tuotteiden kestävyydestä, kierrätettävyydestä, tuotteiden uudelleenkäyttömahdollisuuksina. Lisäksi vastuullisuutta voidaan painottaa hiili- ja ympäristöjalanjäljen huomioimisena tuotteille, joille se on saatavilla. Vastuullisuuskriteereitä löytyy käytännön työtä varten esimerkiksi Motivan kriteeripankista.
Blogin ovat kirjoittaneet PTCS:n juristiharjoittelija Eve Koskela ja OTM, osakas Pilvi Takala.
Katso myös PTCS:n muut hankintalain muutosehdotusta koskevat blogit.
Uunituoreet havainnot hankintalakityöryhmän muistiosta hankintalain ja erityisalojen hankintalain muuttamiseksi (15.1.2025)
Sidosyksiköille ehdotetaan 10 %:n vähimmäisomistusta (15.1.2025)
Hankintalakityöryhmä ehdottaa tarkennuksia huoltovarmuutta ja turvallisuutta koskeviin lakeihin (16.1.2025)
Hankintalakityöryhmä ehdottaa sote-palvelujen omia hankintasäännöksiä kumottavaksi (3.2.2025)
Hankintalakityöryhmältä muutosehdotuksia erityisalojen hankintalakiin – PTCServices (4.2.2025)
Haluatko kuulla lisää vastuullisuudesta julkisissa hankinnoissa? –ilmoittaudu webinaariimme
PTCS järjestää 7.4.2025 klo 13.00–15.00 webinaari Vastuullisuusvelvoitteet ja niiden soveltaminen julkisissa hankinnoissa, Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.
PTCS:ltä saat apua ja neuvoja kaikissa julkisiin hankintoihin liittyvissä kysymyksissäsi
Jos vastuullisuuskysymykset mietityttävät, me autamme. Lähetä viesti info@ptcs.fi tai täytä yhteydenottolomake.