Suuret pienet hankinnat

Mitä ovat pienhankinnat? Pienhankinnoilla tarkoitetaan kansallisen kynnysarvon alle jääviä hankintoja. Vaikka usein puhutaan pienhankinnoista ja arvoltaan vähäisistä hankinnoista, rahaa näissäkin hankinnoissa pyörii arvaamattoman paljon. Varsinkin pk-yrityksille näillä kaupoilla saattaa olla, ja onkin, suuri merkitys. Hankintalakia ei yleisesti ottaen sovelleta pienhankintoihin eikä laissa ole säännöksiä pienhankinnoista. Pienhankinnasta ilmoittaminen HILMA:ssa tai muissa tiedotuskanavissa on hankintayksikön päätettävissä ja se […]

Tule hyvä ICT-hankinta – Miten onnistua ICT-hankinnassa?

Laajoissa ICT-hankinnoissa on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että matkan varrella törmätään erilaisiin haasteisiin. ICT-hankintojen yhteydessä puhutaankin nykyisin ketterien projektimenetelmien hyödyntämisestä ja siitä, että tietojärjestelmät kannattaa hankkia valmiina palveluina. Ketterä (agile) ohjelmistokehittäminen mahdollistaa parhaimmillaan prosessin, jossa hankinnan kohde tehdään ”ketterästi” iteroiden pieni pala kerrallaan valmiiksi. Ketterät menetelmät eroavat luonteeltaan perinteiseksi totutusta prosessista eli projektivaiheisiin perustuvasta ns. […]

Kvanttitietokone ja kuinka se hankitaan

Julkisten hankintojen parissa työskentelemisen ehkäpä paras puoli on hankintojen monipuolisuus ja yllätyksellisyys – hankinnan kohteena voi olla lähes mitä tahansa. Hankintajuristina tai -asiantuntijana saakin tottua siihen, että eteen tulee säännöllisesti sellaisia hankittavia tavaroita tai palveluja, joiden olemassaolosta et ole aiemmin kuullutkaan. Sitten on niitä hankinnan kohteita, joita ei vielä edes ole olemassa. Viime huhtikuussa, keskellä […]

Milloin putu-hankinnan voi tehdä kilpailuttamatta?

Puolustus- ja turvallisuushankintoja, tuttavallisemmin putu-hankintoja, säätelee laki julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista. Koska putu-lain tarkoitus on mahdollistaa turvallisuuskriittisten hankintojen tekeminen, on siinä kuitenkin merkittäviä poikkeuksia verrattuna aikaisempiin hankintalakeihin. Yleisimmät suorahankintaperusteet, kuten tuloksettoman hankintamenettelyn, äärimmäisen kiireen ja teknisen tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvän syyn perusteella tehtävät suorahankinnat ovat sekä putu-laissa että nykyisin voimassa olevassa hankintalaissa ja erityisalojen hankintalaissa hyvin samankaltaiset. […]

Konsortiot ja ryhmittymät julkisessa hankinnassa

Hankintayksiköt tekevät nykyisin hankintojaan yhä suurempina kokonaisuuksina hallinnollisten kulujen pienentämisen toivossa. Yhä useammin toimittajalta edellytetään myös monien eri alojen osaamista. Jos yrityksen omat resurssit eivät yksistään riitä kiinnostavan hankinnan toteutukseen, kannattaa erityisesti pk-yritysten harkita tarjouksen tekemistä yhdessä muiden yritysten kanssa. Mitä yrityksen on hyvä tietää ja ymmärtää ryhmittymänä tarjomisesta julkisen hankinnan kilpailutuksessa? Mikäli yritykselläsi ei […]

Tarjoajana julkisten hankintojen ihmeellisessä maailmassa

Suomessa julkinen sektori kilpailuttaa vuosittain miljardien eurojen edestä isoja ja pienempiä hankintoja. Melko suuri osa erityisesti pk-yrityksistä jättäytyy kuitenkin tämän valtavan markkinan ulkopuolelle. Miksi näin?  Usein syyksi tarjotaan sitä, että pienelle ja keskisuurelle yritykselle (pk-yritys) julkisen hankinnan tarjouspyynnöt voivat vaikuttaa erittäin työläiltä ja monimutkaisilta. Vaikeaselkoiseksi hankinnat voi esimerkiksi tehdä se, että on olemassa useita erilaisia […]

Neuvottelumenettely osaksi julkisten hankintojen työkalupakkia

Milloin ja miten neuvottelumenettelyä voi käyttää? Hankintalaissa tunnistetaan sekä neuvottelumenettely että kilpailullinen neuvottelumenettely. Molemmat ovat kaksivaiheisia menettelyjä, joissa osallistumishakemuksen jättäneistä tarjoajista on valittu neuvotteluihin tietty määrä toimittajia, jotka sitten saavat jättää lopullisen tarjouksensa. Menettelyjen eri vaiheisiin, asiakirjoihin ja käytännön kulkuun liittyvät hankintalain vaatimukset eroavat toisistaan. Nämä vaatimukset määrittävät kumpaa neuvottelumenettelyä hankinnassa tulee käyttää. Neuvottelumenettelyjen käyttäminen […]

Suorahankinta – uhka vai mahdollisuus?

Julkisten hankintojen parissa työskenteleville termi suoranhankinta on varmaankin tullut silloin tällöin vastaan. Käytännössä se on poikkeus, jota voidaan soveltaa äärimmäisen harvoin. Onko hankintayksiköllä oikeastaan koskaan mahdollisuutta tehdä suorahankintaa? Suorahankintamenettelyn edellytykset Suorahankinta on määritelty hankintalain 40 §:ssä hankintamenettelyksi, jossa ei julkaista hankintailmoitusta vaan hankintayksikkö kutsuu yhden tai useamman mahdollisen toimittajan neuvottelemaan hankintasopimuksen ehdoista. Varsinkin tarjoajien näkökulmasta […]

Mietityttävätkö sopimuksen laatimisen eri vaiheet – Meiltä saat apua.

Tuntuuko sopimusten laatiminen ja laaditun sopimuksen seuranta haastavalta? Onko sopimusten teksti mielestäsi vaikeaselkoista ja tuhdin oloista? Sopimuksen laatiminen, seuranta ja valvonta nousevat usein esille hyvin haasteellisina ja kysymyksiä herättävinä. Kuinka seurata sopimuksen ehtojen täyttymistä ja miten valvontaa voisi parantaa? Voisiko sopimuskauden aikana ilmaantuvia ongelmia jotenkin etukäteen välttää? Mistä saa tarvittaessa apua? Ohjeet ja mallipohjat sopimuksen […]

Datasäädös täydentää EU:n datastrategiaa

Euroopan datastrategia hyväksyttiin helmikuussa 2020 ja sen ohjaamana EU:ssa on valmisteltu uutta dataa ja sen käyttöä koskevaa lainsäädäntöä. Yhteisille pelisäännöille on todellakin kysyntää, sillä datastrategian tavoitteena on tehdä Euroopan unionista datavetoisen yhteiskunnan edelläkävijä sekä samalla myös luoda datalle eurooppalaiset sisämarkkinat. Komissio otti ison ja tärkeän askeleen, kun se antoi helmikuussa 2022 ehdotuksensa datan oikeudenmukaista saatavuutta […]

Uusi Julkiset hankinnat haltuun -verkkokurssi substanssiasiantuntijalle

Hyviä uutisia PTCS:ltä – uusi Julkiset hankinnat haltuun -verkkokurssi on julkaistu ja löytyy nyt osoitteesta  elearning.ptcs.fi!  Julkiset hankinnat haltuun -verkkokurssi on tarkoitettu hankintaan mukaan päässeelle substanssiasiantuntijalle. Substanssin osaajan ei tarvitse ymmärtää hankintalakia, mutta tietyt kilpailutusprosessin vaiheet tulee hallita. Tämä kurssi tiivistää kilpailutusprosessin keskeiset asiat siten kuin hankintaan mukaan päässeen substanssiosaajan tulee ne ymmärtää. Kohti onnistuneita hankintoja […]

Riittävä oma palvelutuotanto hyvinvointialueilla

Sote-uudistuksen myötä järjestämisvastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta on nyt siirtynyt kunnilta ja sairaanhoitopiireiltä hyvinvointialueille. Hyvinvointialueet voivat entiseen tapaan tarvittaessa täydentää omaa sote-palvelutuotantoaan ostopalveluilla tai palveluseteleillä. Sote-järjestämislain mukaan hyvinvointialueen oman sote-palvelutuotannon on kuitenkin erilaisten riskien välttämiseksi oltava riittävää. Käytännössä riittävä oma palvelutuotanto tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että osa palveluista hyvinvointialueen on tuotettava itse. Epäselvyyttä ja kysymyksiä on […]